fredag 23 september 2011

Biff á la Klockar-Jons


På en fredag som denna kan man unna sig lite extra.
Till middag blev det idag en Biff á la Lindström på mitt eget vis, eftersom jag hatar kapris.
Biff á la Klockar-Jons:
400 g köttfärs
1 ägg
Saltgurka
Rödbetor
Persilja
Salt och peppar
Mosa ihop och stek.

Till det blev det potatismos.
Och i potatismos brukar jag ha mjölk, smör och salladskrydda.

Lingonsylt:
2 l lingon
5 dl syltsocker
Koka i ca 12 min.

Inlagd gurka:
1 slanggurka
3 msk ättika
1 dl socker (man behöver nog inte ens ha så mycket om man inte vill, stod 4½ dl i receptet jag använde.)
3 msk salt
5 dl vatten
Persilja
Skiva gurkan och lägg den i 1 dl vatten med saltet och dra i en halvtimme.
Koka sockret tillsammans med ättikan och vattnet.
Låt det kokade laget svalna och häll upp allt i en burk.

Sås:
2,5 dl grädde
Kantarellfond
Peppar
Koka.

Till efterrätt blev det Hallonpannacotta. Recept finns i senaste numret av Buffé.
Pannacottan blev verkligen supergod, även om jag snålade in och bara hade en burk Kesella hallon.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, vad ni lyxar så här på fredagskvälen! :-)

Nanna sa...

Jajamen. :)